אומנות הקומיקס, הקריקטורה והאיור

שלומי צ'רקה

שלומי צ'רקה. בוגר המחלקה לאנימציה בבצלאל. גר בירושלים.

אמן קומיקס, קריקטוריסט, מעצב דמויות ומאייר. בעל ניסיון של כחמש עשרה שנה בהוראת קומיקס. מצייר קריקטורות באירועים וכנסים, מפרסם קומיקסים ואיורים בעיתונים שונים וברשת, פרסם מספר ספרי וחוברות קומיקס, ערך ספרי קומיקס ואצר תערוכות. חבר בקבוצת האמנים "ארמדיל". משמש כיועץ אמנותי וחבר בהנהלת פסטיבל הקומיקס והאנימציה "אנימיקס".

מהו קומיקס וכיצד יוצרים אותו?  מאין צצו גיבורי הקומיקס השונים? מהי קריקטורה ומה ההבדל בינה לבין קומיקס? מה ההבדל בין איור לציור?

 

יצירת קומיקס דורשת שילוב של כתיבה, בניית רצף עלילתי באיורים, עיצוב דמויות ואפיון מקומות. בקורס נלמד את כל הנ"ל ע"י תרגול מודרך תוך היכרות עם יוצרי קומיקס וסגנונות קומיקס שונים בארץ ובעולם. תילמד מסגרת עבודה איורית כאמצעי להעברת מסרים בנפרד ו/או בצמוד לתוכן כתוב, תוך כדי נגיעה רחבה בתחום הקריקטורה.

כמו כן הקורס יסקור את שלבי בניית הקומיקס החל בתסריט, דרך עיצוב דמויות קומיקס, בימוי קומיקס ושפת הקומיקס וכלה בצבעוניות וצביעה.

הקורס הוא שילוב של נושאים שיועברו בצורה פרונטאלית וסדנאות שיכללו עבודה בכיתה.

מטרות הקורס:

  • בתחום הקוגניטיבי: ע"י שימוש בקומיקס ובקריקטורות ניתן לפתח חשיבה ממוקדת אצל התלמיד, קרי, העברת המסר בצורה ממורכזת בקריקטורה אחת או בעמוד קומיקס בודד, בבחינת "תמונה אחת שווה אלף מילים". הקומיקס מפתח כישורי הבעה, מפתח כישורים תקשורתיים ומביא לידי ביטוי יכולות יצירתיות שונות. התלמידים ייצאו נשכרים מעבודה בקומיקס גם בתחומי אבחנה בין עיקר לטפל, התמקדות ברעיון או בנושא מרכזי, יכולות ניסוח, ארגון וכד'.

  • בתחום הרגשי - במהלך הקורס יעבוד כל תלמיד על סדרת קומיקס משלו. ההנאה והסיפוק מהסיפור השלם, האישי של התלמיד, הם גורמי מוטיבציה ממדרגה ראשונה וגם תלמידים שנרתעים בדרך כלל מכתיבה-יוצרת נמשכים ליצור בו.

  • בתחום החברתי - הפירוק של סיפור לסיטואציות קצרות, הדומיננטיות של הממד החזותי והשימוש בבועות דיבור ובענני חשיבה הופכים את הקומיקס לכלי מצוין להמחשת מצבים חברתיים לתלמידים ולהעלאת המודעות שלהם למחשבות ולרגשות של המשתתפים השונים בסיטואציה.                 

הישארו מעודכנים