שירת הטכנאי

יהונתן רוסן - ממן

"את הסונטה הזאת כתבתי אני עצמי... כדי להוכיח שמי ששולט על טכניקה שירית מסוימת יכול לכתוב קילומטרים של שירים כאלה ללא קושי"

 קורס שכולו עניין של סטייל: האם החרוזים האלה מתאימים לאירוע משפחתי? עם השרשור או בלעדיו? איזו השפעה יש לחגים על המשקל?

מדי פעם נתייחס גם להיבטים משמעותיים יותר – האם המובן של השיר נמצא רק במילים, או גם בצורה?

כמו-כן נלמד גם כמה עניינים בין-לאומיים – אילו ויתורים צריך לעשות במסגרת תרגום שיר משפה לשפה? איפה עובר הגבול? מתי התרגום הוא שיר בפני עצמו?

נלמד על שירה מכמה זוויות שונות: נכיר את המונחים המשמשים חוקרים ומבקרים בהתייחסם לשירה – שמות של משקלים, סוגי חריזה, סוגי סמלי-לשון וכיוצא-בזאת. נכיר שירים מגוונים ככל הניתן, תוך התייחסות לביוגרפיות של מחבריהם ולשיר ככלי לביטוי אישי ולתקשורת בין אישית. מעל הכל: ננסה לקנות את היכולת לקרוא שיר ולפענח את הצפון בו, תוך הבנת הקשרים שבין הצורה לבין התוכן.

הקורס מאפשר למידה דיפרנציאלית, בהישענו על עבודה בקבוצות. תינתן לתלמידים האפשרות להתפרש על כל התחומים הנזכרים לעיל, תוך קריאה בסיסית של השירים הנלמדים ודגש על מיומנויות הבנת הנקרא וידע כללי, או להתעמק במבחר מצומצם יותר, תוך התייחסות להבטים אסתטיים ורגשיים של השירים הנלמדים.

 

מטרות הקורס:

  • בתחום הקוגניטיבי - נכיר את המונחים המשמשים חוקרים ומבקרים בהתייחסם לשירה – שמות של משקלים, סוגי חריזה, סוגי סמלי-לשון וכיוצא-בזאת. נכיר שירים מגוונים ככל הניתן תוך התייחסות לביוגרפיות של מחבריהם;

  • בתחום המיומנויות - פיתוח מיומנויות הבנת הנקרא; תרגול דיקלום המתחשב במשקל ודיקלום המפשר בין תביעות המשקל לתוכן; היכרות עם מבנה הסונטה לסוגיו; היכרות עם מטבעות לשון וציורי לשון טיפוסיים לפי תקופה, תרבות וסוגה מתוך השירים הנלמדים (לבוחרים להתפרש על מגוון התחומים); פיתוח מיומנויות של מבע רגשי (לבוחרים להעמיק במבחר מצומצם של שירים)

  • בתחום הרגשי -  נלמד לקרוא שירים ככלי לביטוי אישי של המשורר;

  • בתחום החברתי - ניתן את דעתנו על הפונקציה החברתית של השירה - בטקסים של אבל ושל שמחה, במעגל השנה ובמעגל החיים.

מעל הכל: ננסה לקנות את היכולת לקרוא שיר ולפענח את הצפון בו, תוך הבנת הקשרים שבין הצורה לבין התוכן.

קצת עלי...

אני בן 29, יליד ירושלים ומתגורר באלון שבות מזה אחת-עשרה שנה; מורה למדעי הרוח ובלשן בהתהוות; לומד לתואר שני בלשון באוניברסיטת בר-אילן; עובד מדעי באקדמיה ללשון העברית. בעבר לימדתי בישיבה התיכונית "נוה שמואל" באפרת, וכיום אני מלמד בבתי הספר "אופק" בירושלם (השנה האחת-עשרה) ו"אפיקים" בגוש עציון (השנה הרביעית).  רכז טיולים והשתלבות ב"אפיקים". למדתי חינוך במכללה האקדמית הרצוג וקורס הכשרת מורים למחוננים באוניברסיטה העברית. אני מאמין בטרולינג, בגבול הטעם הטוב, כשיטת הוראה אפקטיבית עם מחוננים, ומשתדל לייצר סביבה לימודית גמישה שבה כל תלמיד ותלמידה יוכלו לשתות את התה שלהם בנחת, ולהחכים קצת על הדרך.

הישארו מעודכנים